Hitam Putih Kehidupanku

Hitam Putih Kehidupanku

AdikBijak.com

AdikBijak.com
Pendidikan Awal Si Manja anda bermula di sini!

Wednesday, August 18, 2010

Resepi Ayam Percik Versi Kelantan

Salam,

Hai semua!
Masak ape juadah berbuka petang ni?
Jom, saya kongsi satu resepi yang kompem menjilat jari nga kawan semua,
iaitu

Ayam Percik Versi Kelantan


Bahan-bahan 

Seekor ayam bersaiz kecil
4-5 tangkai cili kering
5-6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 hiris halia
3 batang serai
Sedikit kunyit
Santan pekat (sebiji kelapa)
Gula
Garam
Serbuk perasa
**semua bahan di atas di blender lumat

Cara-cara:
Ayam hendaklah direbus dengan bawang putih bersama halia sehingga masak.Letak sedikit garam supaya isi ayam ada rasa masin.

Bahan yang diblender di masak bersama santan.MAsukkan semangkuk (saiz sederhana) air.Kacau sehingga kuah menjadi pekat.Tambahkan garam,gula dan perasa mengikut selera anda.

Kemudian ayam dibakar sehingga garing.Setelah itu,lumurkan kuah percik ke atas ayam dan dibakar sehingga kuah menjadi kering.Ulangi sekali lagi supaya kuah percik melekat pada ayam.

Siap untuk dimakan.


Selamat Mencuba!









6 comments:

sarah-najwan said...

nyum..nyum..meme sedak sengoti..tapi hok payah nk bakar tuh..pakai arang bagai..

last2 bli kt bazar..tp nk cari yg kelantan pure pyh sgt..huhu..kena blik kg baru dpt..

Masrina binti Alim said...

Yang paling leceh n rumit,tang nak bakar tu lah.tp,sebab nak makan sangat usaha juga lah nyala api dapur arang..
kat psr ramadhan ade je jual,tp x puas hati lah..buat sendiri,ikut selera sendiri..

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. said...

rajin nya mas..hehe lin dah lama tak masak blan posa ni..hari2 dok ulang rumah parents je..kalau tak dtg karang, ayah dok call2 soh dtg jugak.. :) nanti la..lin try resepi ni..and bawa gi rumah mak!hehehe

Masrina binti Alim said...

hee..rajin ke???haaa..nak kate rajin sgt tu taklah lin.cume husben jenis yg suka makan kat rumah,jarang sekali makan kt luar.tu yg angin rajin bertambah2 tu..apatah lg bila kena puji..tambah ler rajin..heee
lin cube lah,mane tau mak suka!untung gak tinggal kt nga mak erk..boleh kongsi dapur..hikikikik..huuu,windunya nak balik kampung..

Ms Nojiey said...

hmm... sedap la tengok ayam tu.. baru je buat ayam berempah pangggang semalam... Ari tu buat sekor ayam abis! yang makan 4 orang aje... Insyaallah nanti saya kongsikan resepi saya pula ye :)

Masrina binti Alim said...

Ok Nojiey..
ayam berempah?mmm..nyamm..nyamm..sedap gak tu.
saya x penah buat lg ayamn berempah..
nanti share yer..nak try buatlah..