Hitam Putih Kehidupanku

Hitam Putih Kehidupanku

AdikBijak.com

AdikBijak.com
Pendidikan Awal Si Manja anda bermula di sini!

Friday, November 12, 2010

"Allah nak beri pahala,sepatutnya Ummi gembira"

Dah namanya pon manusia,selalu terlepas dibibir dgn pelbagai rungutan.Tak pernah berpuas hati dgn kurniaan Allah.


Ummi pon begitu.Sentiasa khilaf dgn kelalaian sendiri.Bila setiap kali temuduga kerja yang Ummi hadiri,mulalah mulut ni celupar mahu merungut.


Ummi:Ba,nape susah sgt nak dpt keja nie?tensen la macam nih..
Baba:Sabar,rezeki tu kan Allah yang bagi.Dia ade perancangan yg lebih baik tuk kita tuh..
        (pujuk Baba)
Ummi:Ala,nak sedapkan hati bolehla cakap gitu.
Baba:Ish..teruk sgt ker jadi surirumah?banyak pahala yang Ummi dapat..tak perlu nak kuar pintu umah utk cari pahala.dalam umah ni pon berlambak-lambak.Itulah hikmahnya Ummi tak pat keja lagi.Tuhan nak bagi pahala.Tak nak ker?
Ummi:hmmmmm...(berfikir sendiri)


Bila direnung2kan semula,ade betulnya cakap suami tuh.Allah telah meletakkan perancangan yg lebih baik utk Ummi.Pahala kat umah ni pon berlambak2,senang jer nak dapat.Tak perlu nak jadi superwoman utk dapatkan dana akhirat.
Masak tuk suami,dapat pahala.Jaga anak dapat pahala.sapu lantai pon dapat pahala.suap anak makan pon pahala jugak.dan yg lebih penting,terhindar dari sebarang fitnah serta umpatan.itu hikmah yg paling besar Ummi rasakan.


Memang btol,keja pon Ibadah.Ummi tidak menafikannya.Asalkan kita ikhlas.Bergantung kepada individu utk menilainya.Tapi dari konteks permasalahan Ummi nie,Ummi sepatutnya bersyukur walopon belom dikurniakan pekerjaan.Mungkin bila tiba masanya,akan terbuka juga pintu rezeki itu.who knows?Allah knows better than us.right?


Alhamdulillah,setelah setahun lebih bergelar surirumah akhirnya Ummi semakin tenang dan menerima Qada' dan Qadar Allah.Usaha utk mendapatkan pekerjaan tuh sentiasa ade,cume belom rezeki lagik.Al-Quran+MAthurat+zikir+dhuha+tahajjud itulah peneman terbaek dikala hati dirundung keresahan.Mujur juga ade suami yg sgt2 supportive.Betol2 beri kekuatan pada diri Ummi.Alhamdulillah...


*semoga diri ini sentiasa di bawah lindungan rahmat dan kasih sayang Mu,Ya Allah,Ya Kabir,YA Rahman,Ya Rahim*







2 comments:

ibu_BatRiSya @wardah said...

btul2...Allah dah rancang yg terbaik utk kite...lgpon kite kan dah usaha..lum rezeki kite lg kut..tp kan Dia bagi rezeki anak-anak lak kat Mas..itu juga perkara terindah kan..

Masrina binti Alim said...

Terima kasih kak wardah ats sokongan ini!uhukuhuk...

hmmmm..Allah bagi anak,then ats setiap anak itu sudah tertulis rezeki mereka..rezeki jugak tu kan..Alhamdulillah