Hitam Putih Kehidupanku

Hitam Putih Kehidupanku

AdikBijak.com

AdikBijak.com
Pendidikan Awal Si Manja anda bermula di sini!

Sunday, February 7, 2010

Inilah bahagia yang kucari...

Tuhan telah menentukannya.. Kita bertemu n bercinta.. Inilah ooooh takdirNya.. Bukan kerna harta.. Ini lah Citra Cahaya Cinta.. Bait-bait lagu Mak Iti nie btul2 terkesan di hatiku.. Cinta bukan kerna harta..yuppp!! Satu pernyataan yang amat2 lah bertepatan dgn prinsip hidupku. Menyingkap kisah cinta aku n husben.. Kami asal dari keluarga susah.. Kesusahan memang sebati dgn hidup kami.. Kesusahan tidak akan melemahkan hidup n jiwa kami.. Malah mengentalkan lagi semangat.. Mengutuhkan lagi cinta yang kami bina. 'Adakah Na sanggup hidup susah bersama Abang?' Itulah soalan yg diajukan husbenku ketika kami buat kptsn utk berkahwin dulu.. Pelik juga,kenapa dia x tanya mcm ni, 'Adakah Na sanggup hidup susah n senang bersama Abang?' Dan jawapannya, Mana ada org akan menolak utk hidup senang kan? Mestila semua jawab YES ajer.. But tuk hidup susah tu.. Kena la tanya,kut2 x sanggup kan? Dan aku jawab, 'Ya,Na sanggup..selagi mana Abang bertanggungjawab..' Di situ lah bermulanya.. Penyatuan kami adalah atas janji terpatri.. Dan sedayanya kami tunaikan.. Asalnya kami PJJ.. Setahun lebih jugak la.. But then aku rasa ada yg tak kena dalam hidup kami.. Hidup macam org tak kawen.. Sorang kat Selatan.. Sorang kat Pantai Timur.. Masing2 bawa haluan perahu masing2.. Tak kena kan? Tambah pulak dengan kelahiran putera kesayangan kami.. Yang amat memerlukan kasih sayang kedua ibu bapanya.. Lastly,aku tinggalkan kerja yang begitu lumayan habuannya.. Ramai yg pandang sinis dgn keputusan yang aku buat... Dan kekadang menyesakkan aku.. Walaupun sudah hampir 8 bulan aku brenti kerja.. Tapi masih ada suara2 sumbang di luar cna.. Yang terus bertanya.. Kenapa brenti kerja? Banyak faktor knp aku begitu nekad buat kptsn tue.. Bukan sehari dua aku berfikir.. Malah hampir setahun.. Untuk buat keputusan sebesar ini.. Alhamdulillah,berkat doa n petunjuk dari Allah.. Aku peroleh keyakinan n kekuatan diri.. Dan bila aku melihat sendiri kasih sayang antara bapa n anak.. Tetiba aku rasa begitu kejam utk terus pisahkan mrk.. Dengan menghantar resign letter kat majikan.. Berkali2 dia pujuk spy aku tarik balik notis brenti tu, Tapi aku tekad.. 'I'm sorry sir..i stay with my decision'.. Kenapa tak tunggu kerja lain dulu,baru brenti?Sekarang susah nak dpt kerja.. Soalan utk jawapan ni.. Ya,aku akui susah nak dpt kerja skrg.. Dan aku alaminya disaat ini.. Cuma satu.. Aku terpikirkan ttg tanggungjawab aku sbg isteri.. Yang sepatutnya berada di cc suami.. Kerana mencari rezeki bknlah tanggungjawab aku.. 'Itu tanggungjawab suami,bekerjalah selagi mana tidak abaikan tanggungjwb pd suami n kuarga',jwb husbenku.. Mungkin ada rezeki yg lebih baik di cni.. Sapa yang tahu kan? Dan juga tiada siapa yg tahu bila kita akn mati.. Bayangkan jika aku terus berjauhan dari husben.. Tanggungjwb blum tertunai sepenuhnya.. Dan masa itu juga nyawaku ditarik.. Apakah jawapan aku bila soal tanggungjwb ini dipersoalkan pada ku? Nau'zubillahi min zaaalik.. Takut n gerun sekali!!! Dunia sekarang perlukan duit,susah kalu dua2 tak kerja... Memang..tiada siapa yg pilih utk hidup susah.. Begitu juga aku,n jika ada rezeki aku juga akn bekerja semula.. Namun kesenangan juga bkn satu2nya jalan tuk bahagia kan? Rezeki itu cukup bila kita pandai menguruskannya.. Jika semuanya nak yg besar2,yang branded2 ajer,nak penuhkan kemahuan dan keinginan.. Datangla rezeki banyak mana pun.. Takkan cukup.. Percayala kerana ianya benar.. Bagi aku.. Hidup sederhana,cukup keperluan n saving.. Itu sudah Alhamdulillah.. Dan bagi sesiapa yg bersyukur,maka Allah akn menambahkan rezeki baginya.. Amin.. Mak Ayah pulak mcm mana?Diorg x marah ker brenti kerja? Mak Ayah.. Mula2 tue diorg suh pikir panjg2.. Yerla kan,mak bapak mana yg nak tgk anak dia susah.. Tapi akhirnya mrk akur jika itu yg terbaik buat aku n suami.. Mrk juga sedar bhw aku kini di bawah tanggungjwb suami.. Apa pun yg jadi,aku harus patuh pd suami selagi mana tidak salah di cc agama.. Malah mrk sering doakan kebahagiaan aku.. Aku bruntung krn dpt mak n ayah yg faham kondisi aku ktk itu.. Soal tolong mak ayah,tidak menjadi mslh bg aku n suami.. Suami menjlnkan tanggungjwb dia dgn baik.. Aku still boleh hulurkan wang buat ibu bapa aku mcm biasa.. No prob.. Hmmm..itulah jwpn yang aku berikan kpd mrk2 yg sering ajukan soklan padaku.. Walaupun kekadang stress juga kan.. Tapi itu adalah hakikat n kebenaran yg seharusnya aku akur n terima.. Kerana pada ku.. Soal tanggungjwb,tidak pernah akan berubah hingga hari kiamat pun.. Cuma terpulang pada kita bagaimana mahu melaksanakannya.. Semoga ada hikmah di sebalik apa yg aku lalui kini.. Soal rezeki,aku tidak takut jika aku masih mengganggur.. Asalkan aku terus berusaha mencari kerja.. Pasti ada rezeki buatku.. Dan yg paling penting.. Aku yakin dengan Janji-Janji Allah.. Dengan izinNya..Kun Fayakun.. Dan Alhamdulillah.. Kini aku bahagia dgn jalan yg aku pilih.. Meskipun usaha mendapatkan kerja blum membuahkan hasil.. Tapi peluang n masa yg ada kugunakan utk melaksanakan tanggungjwb sebaik mungkin.. Melihat n mengalami sendiri setiap detik indah perkembangan putera kesayangan kami.. Aku rasa cukup bertuah sekali! INILAH BAHAGIA YANG KU CARI...

2 comments:

WaRdaH said...

ya! saya SOKONG mas!!!

masrina said...

Time kaseh k wardah krn sependapat ngan saya.
Penat sebenarnya nk menjwb soklan2 tue semua.
Lepas geram kat blog..
heeee